De negen dagen van de navratri

De negen dagen van de navratri

 

Letterlijk betekent Navratri 9 nachten.

Tijdens deze 9 dagen/nachten wordt Shakti vereerd in 9 specifieke manifestaties:

 

Op de 1e dag vereren we Durga Mata in de vorm van Shailputri. Zij is de personificatie van Mata Parvati, die ook in haar eerste leven als Sati de gemalin van Shiva Bhagwaan was. Deze Devi staat voor standvastigheid en tevredenheid. Meditatie op dit aspect van Durga Mata heeft als doel jezelf te beschermen tegen overdaad en overcomsumptie. We leven in een competitieve wereld waarin materieel succes een belangrijk doel is. Het geeft status maar ook persoonlijk geluk. Dit legt een zware druk op mensen. Met als gevolg frustraties, faalangst e.d. Shailputri leert ons tevreden te zijn met wat we hebben en wie we zijn.

 

De 2e dag is gewijd aan Devi Brahmacharini. Zij die de mens helpt bij het leiden van een leven met devotie en toewijding. Meditatie op haar moet ons bevrijden uit de cyclus van geboorte en dood. Dat gebeurt omdat deze vorm van Mata de onwetendheid in de devoot vernietigt en zowel wijsheid als spiritualiteit bevordert. Meditatie op Brahmacharini is vragen om de kracht om alles wat tot onwetendheid of alles wat leidt tot overdadig en egoïstisch gedrag, te overwinnen.

 

Op de 3e dag mediteren we op Chandraghanta. De letterlijke betekenis van Chandra is maan en Ghanta is een bel. Als het ware de bel welke in ons hoofd blijft rinkelen om ons er aan te herinneren edelmoedig te zijn en zowel de zachtheid als de koelte van de maan ons eigen te maken. Dit met het doel tot introspectie en zelfanalyse. Zelfreflectie stelt ons in staat om tot zelfinzicht te komen. Dit is de belangrijkste voorwaarde voor zelfreiniging (vernietiging van wat slecht en negatief in de mens is).

 

Op de 4e dag vereren we Shakti in de vorm van Kushmanda Devi. Deze Mata voedt en onderhoudt haar devoot in zijn of haar verheven kwaliteiten die gedurende de meditatie van de voorgaande dagen zijn verworven. Kushmanda Devi zegent haar devoot met de kracht voor spirituele groei.

 

Op de 5e dag wordt Skandamata vereert. Haar naam betekend letterlijk moeder van Skanda. Skanda is een andere naam van Kartikeya, de eerste zoon van Shiva en Parvati. Skandamata is dus een andere vorm van parvati namelijk wanneer zij de vorm van moeder van Skanda aanneemt.

Skandamata verzacht (vernietigt) pijn en lijden bij haar devoot. Het lijden dat wordt veroorzaakt door onze gehechtheid aan het aardse bestaan. Zij verhoogt onze gevoeligheid voor kunst en schoonheid.

 

Op de 6e dag wordt Devi Katijajani vereerd. Zij wordt met deze naam aanbeden omdat zij op een bijzondere manier werd aanbeden door de bekende Maharishi Katyaayan. Zij staat voor het huiselijk geluk. Meditatie tot haar zorgt voor geluk tussen de devoot en zijn of haar naasten. Zoals we ons met Divali reinigen, zo ook proberen we deze dag alle kwade gedachten en slechte intenties los te laten. Dit zorgt voor de ontwikkeling van de eigenschappen behulpzaamheid, solidariteit en vrijgevigheid.

 

De 7e dag wordt Devi vereerd in de vorm van Kalaratri (Kali Mata), het regenerende aspect van Shakti.

Op deze dag staa het scheppende aspect van Devi centraal. De Devi vernietigt alle negativiteit in de wereld en in de individu om plaats te maken voor het nieuwe, schone en zuivere. Zij brengt orde in de chaos die wij zelf teweeg hebben gebracht.

 

De 8ste manifestatie van Maa Durga is Maha Gauri (immens wit). Maha Gauri, de eerlijkheid van haar wezen is voortdurend in vergelijking met de schelp, maan en bloemen. Al haar versieringen, kleding en sieraden zijn altijd wit. Ze is altijd overwogen en aanbeden als een 8-jaar oud meisje.

Als gevolg van intense en langdurige aard van haar zware tapasya om Shiva als echtgenoot te verkrijgen, werd het lichaam van Sati (ook een naam Parvati) verschrompeld en zwart. Toen Shiva een zwak kreeg voor haar toewijding, stemde hij in Sati te accepteren als zijn gemalin en baadde haar lichaam met het water van de hemelse rivier de Ganges. Onmiddellijk werd haar lichaam stralend wit en keerde terug naar de frisse vitaliteit van 8-jaar oud meisje en verkreeg de naam Maha Gauri.

Maha Gauri houdt in 2 van haar handen de Trishool en Damroo, symbolen het meest geassocieerd met Lord Shiva. De goedaardige godin symboliseert de zuiverheid van het kinderlijke onschuld, alsook de niet-aflatende vastberadenheid nodig om haar zware meditatie te vervullen.

Ongehuwde vrouwen bidden (vooral op de 8ste dag van de Navratri) tot Maha Gauri om zo een perfecte echtgenoot te krijgen.

 

Op de 9e dag wordt het oneindige bewustzijn vereerd.

Shakti die we op deze dag vereren heet Siddhidatri. Siddhi betekent het verkrijgen van bovennatuurlijke, bijzondere gave en kracht van God. Op deze dag opent maa Durga de poort naar het oneindige bewustzijn voor haar devoten. Door de devotie van de voorgaande dagen is de toegewijde nu voldoende geconditioneerd voor hogere wijsheid en bewustzijn. De afgelopen dagen is het Goddelijk aspect in de vorm van maa Durga aanbeden in meerdere manifestaties. Maar als we in het hogere bewustzijn komen, transcendeert shakti met al haar aspecten tot haar transcedente vorm.